Dag 11: Arches National Park - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Mark Leeuwen - WaarBenJij.nu Dag 11: Arches National Park - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Mark Leeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 11: Arches National Park

Door: Mark van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 September 2012 | Verenigde Staten, Mexican Hat

Onze reisleider Frenk is jarig vandaag. Hiep hiep hoera! Gefeliciteerd.

Vanochtend om 7 uur ging de wekker. Gedoucht en voor de eerste keer ontbijt in het hotel. Dat wil zeggen de eerste keer dat een ontbijt inbegrepen zat in de overnachting. Het was voor mij een basic ontbijt met geroosterd brood, jam, een kaneelbroodje, banaan en yoghurt. Koffie en jus d'orange gedronken en vervolgens de koffers in de auto gezet.

Om circa 9 uur zijn we weggereden naar Arches National Park. Van de rit er naartoe heb ik weinig meegekregen, omdat ik snel in slaap viel. Om 11 uur arriveerden we in Arches NP waar we eeneerste stop maakte om de eerste bergen van het park te bekijken. Het stikte daar van de Chinezen die ook brutaal waren door gewoon voor je camera te springen terwijl je een foto wilde maken. Na dit uitzicht zijn we doorgereden naar de Balanced Rock. Deze balancerende rots op een zandstenen punt is een van de trekpleisters van het park. Vanaf het pad hadden we een mooi uitzicht. Wel vroegen we ons af hoe lang die rots nog zou blijven staan.

Vervolgens doorgereden naar de Devil's Garden. Dat gebied omvat enkele van de mooiste bogen van het park, waardonder Landscape Arch. Een ranke zandstenen boog van meer dan 91 meter lang. Dit is de langste natuurlijke boog ter wereld. Ook hier zag je dat de erosie had toegeslagen en de vraag is hoe lang de boog nog zou bestaan. Frenk en ik kozen ervoor om door te lopen naar de volgende boog, de two O's. De dames besloten achter te blijven en op ons te wachten. Het werd een flinke klauterpartij met als hoogtepunt een smalle plateau waar mijn hoogtevrees erg opspeelde. Wel een genot om je hoogtevrees op plaatsen te overwinnen, al zal ik er altijd last van blijven hebben. Het werd een lange klim, waarna we een uur later de two O's bereikten. Het waren twee natuurlijke zandstenen bogen over elkaar heen. Na de nodige foto's begonnen we aan de klim terug. Helaas liepen we tweemaal verkeerd, wat gezien de hitte en het feit dat we geen drinken bij hadden, niet echt handig was. Twee uur na vertrek arriveerde we bij de bezorgde dames. Onderweg nog wel een slang en een boerende Chinese dame van een jaar of 50 tegengekomen. Na deze vermoeidende tocht, kozen we ervoor de andere wandeltochten maar te laten schieten en door te rijden naar het plaatsje Moab.

Om circa vijf uur kwamen we in Moab aan, waar we wat gegeten hebben, geld gepind hebben en de tank nog eens volgegooid hebben. Vervolgens zijn we alvast doorgereden naar het plaatsje de Mexican Hat. De eerste twee mooie motels zaten vol, maar bij de derde hadden we geluk. Voor 57 euro kregen we een kamer voort twee. We moesten dan wel contact betalen. Met credit card was het duurder. Volgens mij nam de dame van het motel het niet zo nauw met de belastingwetgeving. De kamers zijn niet geweldig, misschien een beetje vies, maar ach het is maar voor een overnachting. Ilse en ik slapen echter op  een handdoek en douchen met slippers aan.

Na de koffers binnengezet te hebben, wat bijgekletst te hebben op de veranda, zijn we naar de Swinging Steak gelopen. Een half open restaurant met beperkte kaart. Alle vier namen we een hamburger. We kregen een plaat met een grote hamburger, een dik geroosterde boterham, sla en bruine bonen. Een cowboyachtige maaltijd in een cowboyachtige tent. Overigens gaan we morgen een indianenreservaat in en de mensen in The Mexican Hat doen ook Indiaans aan. Na betaald te hebben nog wat drinken en snoep gehaald bij een vieze Shell. Vervolgens zijn we onze kamers in gegaan. Gedoucht, muggen doodgeslaan en zo maar eens slapen. Morgen om kwart voor negen gaan we weer  op pad. Even ontbijten en dan naar Monument Valley navajo tribal park, wat op nog geen 10 minuten afstand van hier ligt. Lekker indiaantje spelen.

• 29 September 2012 - 21:02

Wil Verlaan:

Hoi Allemaal als eerste deze keer Frenk van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad.ja Mark dat tanken moet haast iedere dag he ja jongen het leven is daar ook niet zo goedkoop meer,maar ik vindt de prijzen vanuit eten gaan altijd wel mee vallen,ik ben blij voor jullie dat het allemaal zo goed gaat en jullie zien heel wat parken hoor,sorry dat ik nu pas reageer ik heb gisteren geen tijd gehad,ja en ook wat jij schrijft van de chineezen je komt ze overal tegen en denken ook alleen maar aan hun eigen dat is ook zo,fijn dat je ook voortaan bergen kunt beklimmen ha ha,ja nieuws heb ik verder niet het was gister avond gezellig met je ouders en wij zijn nu weer op de camping,het is hier nu zaterdag leker weekend,maar oom jan moet morgen voor de derde keer het schuurtje verven en dan is het klaar,Wij wensen jullie een hele fijne voortzetting van jullie mooie Reis geniet ervan liefs allemaal Doei doei Tante Wil en Oom Jan.